از چندین ماه پیش خبر بحران شرکت هواپیمایی ملی ایتالیا در صدر اخبار رسانه های این کشور و جهان قرار گرفته است. رئیس شرکت ایناک آقای ریجو از بابت هواپیمایی آلیتالیا نگران بود و معتقد بود مسافران نباید قربانی بحران هایی باشند که ساختار سازمانی این شرکت با آن ها دست و پنجه نرم می کند. وی معتقد بود باید به دنبال یک راه چاره اساسی برای بخش جهانگردی هوایی گشت.

شرکت خطوط هوایی بین المللی ایتالیا در سال 1946 تاسیس شد و با نام اختصاری آلیتالیا به فعالیت پرداخت. این شرکت که عضو  اتحادیه بین‌المللی اسکای تیم می باشد هم اکنون با ۱۴۱۴ ‪  پرواز هفتگی در ٢٨ فرودگاه داخل کشور ایتالیا و ‪ ۱۳۹پرواز خارجی (هفتگی) در ‪ ۱۸فرودگاه برون مرزی فعالیت می‌کند. شرکت هوایی آلیتالیا با در اختیار داشتن چند فرودگاه عمده در ایتالیا همیشه نامی شناخته شده در صنعت حمل و نقل هوایی جهان بوده است اما از حدود یک دهه پیش، متحمل زیان های فراوان شده ودشواری های مالی آن از سال 2004 شدت گرفتند.

خبرگزاری آنسا حدود سه ماه پیش خبر داد آقای وزیر ماته اولی گفته است ناکارآمدی های شرکت ملى هواپیمایى آلیتالیا هرگز منتج به خطر افتادن پروازها نگردیده است. این خبرگزاری به نقل از وزیر راه وترابری ایتالیا گفت اگرچه این شرکت بارها در پروازهای خود وقت شناسی را رعایت نکرده است و حتی پروازهای خود را لغو کرده است ولی هیچ گاه این امر موجب به خطر افتادن امنیت پروازها نشده است و  شرکت ایناک (شرکت ملی پروازهای تجاری ایتالیا )هم خود بر این موضوع واقف است. وی خاطر نشان کرد مذاکرات فنی که بین مسئولان شرکت ملى هواپیمایى آلیتالیا و شرکت ملی پروازهای تجاری صورت گرفته است خود گویای بهبود روند پروازها از نظر وقت شناسی است. وزیر راه و ترابری ایتالیا افزود کنسرسیوم سرمایه گزاری کای در نشست ایناک شرکت خواهد داشت تا در جهت بهبود اوضاع گام مثبتی برداشته شود. کنسرسیوم سرمایه‌گزاری کای  که سال گذشته حاضر به خرید قسمت اعظم سهام آلیتالیا شده بود به دنبال اعتراض و تظاهرات گسترده کارمندان و سندیکاهاى کارگرى در ایتالیا عقب نشینی کرد چراکه در صورتی که کنسرسیوم کای برنده می شد بیکارى تعداد زیادی از خدمه ی آلیتالیا را در پی داشت.

شرکت ملی پروازهای تجاری ایتالیا نمایندگی سازمان بین المللی پروازهای تجاری در ایتالیاست و رسیدگی به مسائلی همچون امنیت پرواز، حقوق مسافرین پرواز، آلودگی های صوتی و زیست محیطی را عهده دار می باشد. 

پیشنهادهای بسیاری برای خرید چهار سهم هواپیمایی شرکت آلیتالیا به آقای فانتوزی مقامی که به مسئله ورشکستگی شرکت هواپیمایی آلیتالیا رسیدگی می کرد ارائه شد. این پیشنهاد ها باید توسط مشاور هواپیمایی آقای روشیلد به دقت بررسی می شدند. گزارش های تخصصی که از سوی اداره ی هواپیمایی بین الملل منتشر می شدند ارزش هواپیما ها را 65 میلیون تخمین می زدند. پروفسور آگوست فانتوزی از مدیران عالی رتبه ی هواپیمایی آلیتالیا پذیرش پیشنهاد ها را منوط به پذیرش آن ها در مجمع عمومی می دانست.

هواپیمایی آلیتالیا


در حالی که همگان هواپیمایی آلیتالیا را مقصر می دانستند خبرگزاری آدن کرونوس از زبان کولا نینو گفت در تأخیرهای فرودگاه فومیچینوی شهر رم شرکت آلیتالیا بی تقصیر بوده است. رئیس شرکت آلیتالیا، آقای کولا نینو ایراداتی را که از بابت تأخیر در پروازهای چند روزه ی اخیر شرکت وجود داشته از جانب شرکت سلب کرد و مسئولان فرودگاه رم را مقصر دانست. کولانینو گفت بارها سعی کرده اند به انحای مختلف حیثیت شرکت آلیتالیا را که پرچم دار هواپیمایی کشور ایتالیاست خدشه دار کنند. وی ادامه داد همیشه باید نقش وضعیت فرودگاه را نیز در نظر گرفت چرا که وضعیت فرودگاه یکی از مهم ترین عوامل دخیل در سیستم پیچیده ی حمل و نقل  هوایی است. آقای روبرتو کولا نینو افزود: در هر تأخیری بیش از یک عامل وجود دارد و زیرساخت های هواپیمایی بسیار مهم هستند. مهم ترین عامل تأخیر های اخیر مشکلات فرودگاه فومیچینو بوده است و سبب شده است که شرکت ما نتواند پروازها ی خود را به درستی مدیریت کرده و در نتیجه حرکت بعضی از پرواز ها با تأخیر همراه بوده است.

نظر آقای کولا نینو در مورد ایر وان(Air One) این است که می تواند به عنوان شعبه پروازهای ارزان قیمت(low cost) در آلیتالیا به کار خود ادامه دهد. هر چند که این تنها یک نظریه است و هنوز اجرایی نشده است و فعلا خیلی برای اظهار نظر نهایی زود است. وی براین عقیده است که ایر وان یک مارک معتبر در پروازهای ارزان قیمت در جهان است و خیلی ها به دنبال راهی هستند که آن را بدنام کنند. وی می افزاید ایر وان هم اکنون در بانک اینتسا از یک اعتبار 20 میلیون یورویی برخوردار است و آلیتالیای تازه به وجود آمده ی ما بدون کمک ایر وان قادر نبود به سودآوری، افزایش خدمات و رقابت با رقبا دست یابد.

وی در مورد احداث فرودگاه در شمال کشور ایتالیا صراحتاً اعلام کرد هرچند که این منطقه یکی از پرمتقاضی ترین مناطق جهان برای مسافرت های هوایی محسوب می شود با این حال احداث فرودگاه در این منطقه از لحاظ مدیریتی کاری اشتباه است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

خبرگزاری آسکا خبر داد مسئول بانک اینتسا آقای سان پائولو کورادو پاسرا در حاشیه ی نشست ریمینی ایتالیا گفته است: آلیتالیا در 6 ماهه ی گذشته پرواز های موفقیت آمیزی داشته است و این را می توان یک نشانه ی مثبت از پیشرفت آلیتالیا دانست.

مدتی بعد خبرگزاری آنسا از رم خبر داد ایناک (شرکت ملی پروازهای تجاری ایتالیا )  قصد دارد مجوز حمل بار دو شرکت هواپیمایی آلیتالیا و فلایتکر را مجددا تمدید کند. این دو شرکت هواپیمایی مسئولیت جابجایی بار فرودگاه فومیچینو را بر عهده دارند. آقای ویتو ریجو رئیس  شرکت ایناک  می گوید  مدیر پرواز های داخلی فرودگاه فومیچینو به او گفته است قصد دارد این پیشنهاد را در نشست آتی شرکت ایناک مطرح کند.

آقای ویتو ریجو گفت چنین تصمیماتی فقط به این شرط پذیرفته می شوند که ضمانت اجرایی داشته باشند و شرکت های هواپیمایی از آن پس وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند و در تحویل بارها تأخیر نداشته باشند. ریجو افزود در صورتی که با بازپس دادن مجوز به این دو شرکت موافقت شود همچنان 60 تا 70 روز مجوز آن ها موقتی خواهد بود تا به خوبی ارزیابی شوند. آقای ریجو افزود این دو شرکت پیشتر نیز به دلیل عدم انجام تعهدات خود در قبال مسافرین مشمول جریمه های نقدی و کم کردن امتیاز شده اند.

اگرچه آلیتالیا موفق شده است از نو سرو سامان بگیرد اما دادگاهی نیز برای رسیدگی به دلایل ورشکستگی شرکت ملى هواپیمایى آلیتالیا بر پا شده است. مسئولان قضایی قصد دارند اتفاقات مهمی را که در طول سال های حیات آلیتالیا قبل از ورود کنسرسیوم سرمایه گزاری کای رخ داده است موشکافی کنند.  اتفاقاتی همچون خریداری شرکت ولار گروپ، افتتاح سرویس آز، اعطای امتیاز نمایندگی به چند شرکت دیگر از جمله شرکت یوروفلای. به نقل از خبرگزاری آنسا دادگاه gip معتقد است افراط و تفریط های مدیریتی هواپیمایی آلیتالیا در فاصله بین سال های 2000 تا 2007 میلادی سبب ورشکستگی و تعطیلى این شرکت شده است.

با این حال دادگاه gip زمان رسیدگی را 6 ماه به تعویق انداخت زیرا قضاتی که بر روی پرونده ی هواپیمایی آلیتالیا کار می کنند قاضی نلو روسی و دادستان ها آقای استفان پشی، خانم فرانچسکا لو، آقای گوستاو دامارینس هنوز موفق نشده اند زمان دقیق جلسه ی دادگاه را معین کنند زیرا آقای جان کارلو چیمولی رئیس هواپیمایی آلیتالیا در سال های 2004 تا 2007 دلایلی ارائه کرده است که قادر نیست در تاریخ های تعیین شده در دادگاه حضور یابد.

اثرات این ورشکستگی ها هنوز هم در آلیتالیا مشهود است و شرکت آلیتالیا مجبور به حراج گذاشتن املاک خود شده است. ماه گذشته شرکت فینارت برنده ی حراجی شد که از جانب هواپیمایی آلیتالیا برای فروش آثار هنری قدیمی بر پا شده بود. این آثار هنری که مربوط به سال های 50 و 60 بود دست کم ارزشی برابر با یک میلیون یورو داشت. شرکت هواپیمایی ملی ایتالیا این آثار را به منظور نمایش فرهنگ ایتالیایی به خارجیان نگهداری می کرد.

در اواخر ماه گذشته برای حل بحران آلیتالیا نشستی در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد. آقای آنتونو دپترو، مسئول هواپیمایی ابتالیا دوالری در مورد نشست آلیتالیا در ونیز می گوید: افراد شرکت کننده در این نشست دارای سلایق متضادی بودند زیرا هم کسانی حضور داشتند که شرکت های هواپیمایی را اداره می کردند و هم مسئولان فرودگاه ها. وی در انتقادی تند گفت: من بر این باورم که در کشور ایتالیا نظام لیبرالی به خوبی پیاده نمی شود چراکه انحصار از دست دولت خارج شده و به اشخاص داده می شود. در حالتی که انحصار در دست دولت می بود در آمدها به حساب عموم مردم می رسید اما در حالت دوم درآمدها فقط به جیب اشخاص خاصی می ریزد.

با بهتر شدن اوضاع متشنج هواپیمایی آلیتالیا آقای روکو سابلی نماینده ی شرکت آلیتالیا می گوید در سه ماهه ی آتی تعدیل نیروی انسانی برقرار خواهد شد و این یکی از مهم ترین اهدافی است که شرکت آلیتالیا درصدد دستیابی به آن است.

به تازگی هواپیمایی ملی ایتالیا سه فروند هواپیمای آ- 320 را به ناوگان داخلی خود افزوده است. این هواپیماها در خطوط هوایی میلان – رم – میلان فعالیت می کنند. هواپیماهای آ-320 توسط کارخانه هواپیماسازی ایرباس تولوسا برای آلیتالیا ساخته شده اند. این سه هواپیمای آ-320 با نام های تورکوآتو تاسو، نیکولو ماشیاولی، جوانی پاسکولی  جایگزین سه هواپیمای ام دی 80 می شوند که از خط خارج شده اند. با این حساب شمار هواپیماهایی که طی دو سال گذشته وارد خطوط هواپیمایی آلیتالیا شده اند به 26 فروند و شمار هواپیماهای جدید مدل آ-320 خطوط آلیتالیا به 35 فروند می رسد. با اضافه شدن 5 فروند دیگر ایرباس مدل آ-320 در ظرف مدت باقیمانده سال میلادی جاری شرکت آلیتالیا صاحب یکی از پیشرفته ترین خطوط هواپیمایی در اروپا خواهد شد. همچنین قرار است تا پایان سال 2013 به تعداد 55 فروند ایرباس آ-320 برای پروازهای فواصل کوتاه و متوسط و 12 فروند برای پروازهای مسیر های طولانی مدت وارد خطوط پروازی آلیتالیا شوند.