به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمید‌رضا حاجی‌بابایی در نخستین گردهمایی مدیران مدارس هوشمند کشور که امروز در دانشکده فنی شریعتی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 60 هزار مدرسه روستایی در کشور تحت مدیریت 8 هزار مجتمع آموزشی و پرورشی "ترنم ولایت " قرار گرفته‌اند و پس از این نیز طی سال‌های آینده و به تدریج 70 هزار مدرسه به شبکه اینترانت ملی (ICT) متصل می‌شوند.

شبکه ی اینترانت


حاجی‌بابایی با اشاره به انتشار 36 میلیون جلد نشریه "رشد " در زمینه‌های مختلف عمومی و تخصصی از سوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: علی‌رغم این تیراژ بالا به دلیل سیستماتیک نبودن کار و عدم تسهیل ارتباط میان معلم و مجلات "رشد "، دچار عقب‌ماندگی مزمن شده‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تغییر و تحول مستمر شرایط پیرامونی جامعه و جهان گفت: بسیاری از روش‌های تدریس نیازمند تغییر و تحول است و با توجه به لزوم تحول در روش‌ها و تجهیز مدارس به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که 12 درصد از اعتبارات عمرانی استان‌ها به تجهیز مدارس اختصاص یابد.

حاجی‌بابایی ادامه داد: نگاه ما به آموزش و پرورش از یک نگاه مفهومی معنادار و واقعی به یک نگاه سخت‌افزاری و غیر واقعی تغییر یافته است که باید این موضوع اصلاح شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای برنامه‌های ورزشی و طرح‌های تربیت‌بدنی این وزارتخانه‌ از سال تحصیلی جدید افزود: در سال‌های گذشته محیط زندگی دانش‌آموزان طوری بود که مدام تحرک داشتند اما امروز آنها در طی یک سال شاید 10 قدم نیز راه نروند بنابراین نمی‌توان از دانش‌آموزی که تحرکت ندارد، انتظار خلاقیت و نوآوری داشت.


وی با بیان اینکه برخی از مسایل مانند هوشمند سازی مدارس و توسعه ورزش دانش‌آموزی غریب مانده است، گفت: برنامه‌هایی مانند مشاوره و تأثیر‌گذاری آن بر دانش‌آموزان نیز به طور واقعی احساس نشده است؛ این در حالی است که وجود مشاور برای هدایت حتی 3 تا 5 درصد از دانش‌آموزان در طی یک‌ سال تأثیرات بسیار عمیقی در نظام آموزش و پرورش خواهد داشت.

هوشمندسازی مدارس نیازمند مدیریت هوشمندانه است

حاجی بابایی ادامه داد: هوشمند سازی مدرسه تنها نصب رایانه در آن نیست بلکه مدیریت هوشمندانه است همچنین مدرسه هوشمند، مدرسه‌ای است که اولیا در آن نقش کلیدی داشته و معلم نیز از ورود به مدرسه احساس نشاط و رضایت داشته باشد.
وی گفت: تجهیز مدارس به نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای آن است که زمینه خلاقیت دانش‌آموز و دسترسی بیشتر او به امکانات علمی فراهم شود اما باید توجه داشت که این کارها تمام ابعاد هوشمند سازی مدرسه نیست بلکه باید بتوان خلاقیت مدیر، معلم و دانش‌آموز را نیز افزایش داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم برقراری رابطه عاطفی در مدارس و با بیان اینکه مدیر مدرسه باید بر قلب‌ها حاکمیت داشته باشد، تصریح کرد: از معاون آموزش متوسطه و همکاران وی می‌خواهم تا تعریف جامعی از هوشمند‌سازی مدارس ارایه کنند به گونه‌ای که تمام مولفه‌ای این امر را در بر گیرد.

حاجی‌بابایی با تأکید بر لزوم تمرکز تمامی امکانات و برنامه‌ریزی‌ها برای برقراری روابط عاطفی و توأم با نشاط و شادابی در مدارس خاطرنشان کرد: فضای آموزش و پرورش باید به سمت قداست حرکت کند و از زخم زدن‌های اجتماعی و سیاسی به این مجموعه جلوگیری شود. 

آموزش و پرورش یک مجموعه مولد است نه مصرفی

وی در ادامه اظهار داشت: باید بنشینیم و به گونه‌ای در مورد آموزش و پرورش فکر کنیم که آن را به صورت مجموعه‌ای در شأن جمهوری اسلامی، حاکمیت دینی و ملت بزرگ ایران در آوریم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه مهمترین ملاک هوشمند‌سازی مدارس را مدیریت هوشمندانه و افزایش رضایت معلم دانست و خاطرنشان کرد: بدون مدیریت هوشمند، مدیر مدرسه به جای نقش هماهنگ‌کنندگی برنامه‌ها نقش مبصر بودن را برای دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

حاجی بابایی تأکید کرد: رشد و توسعه یافتگی جامعه یعنی اینکه آموزش و پرورش مولد باشد و همه افراد از پایین به بالا نسبت به آن نگاه کنند اما امروز شرایط به گونه‌ای است که افرادی صنایع خودروسازی و مواد غذایی را از فعالیت‌های مولد می‌دانند اما آموزش و پرورش را با وجود تولید انسان، یک مجموعه مصرفی تلقی می‌کنند.

وی افزود: در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در تصویب سیاست‌های کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش مقرر شده است که آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی دارای نقش مولد و حاکمیتی است یعنی تعلیم و تربیت از وظایف حاکمیت است. 

آموزش و پرورش از مسیر کارمندی و نگاه‌های خشک خارج شود

حاجی‌بابایی ادامه داد: امروز به این جمع‌بندی رسید‌ه‌ایم که تمرکز خود را بر روی 6 سال اول افراد متمرکز کنیم و اکثر فرمایشات امام (ره) نیز به این اشاره می‌کرد که کلید تمام سعادت‌ها و شقاوت‌ها در مدرسه و به دست معلم قرار دارد.

وی تأکید کرد: امیدوارم که آموزش و پرورش از مسیر کارمندی و نگاه‌های خشک به تعلیم و تربیت خارج شده و در مسیر ملاطفت و معنویت قرار گیرد به گونه‌ای که اثرات این نگاه به مردم برسد.

حاجی‌بابایی با اشاره به تشکیل 8 هزار مجتمع آموزشی روستایی گفت: با تشکیل این مجتمع‌ها، 8 هزار بسته آموزشی، 8 هزار بسته پرورشی و 8 هزار بسته آموزش مسایل خانوادگی برای آنها ارسال می‌شود و به سمتی حرکت خواهیم کرد که یک آموزش و پرورش پویا، قدرتمند و مردم‌پسند داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در راه توسعه آموزش و پرورش به اندازه یک سر سوزن نیز ناامید نیستیم و آنچه از شما همکاران می‌خواهیم تنها کمک کردن و اعمال مدیریت هوشمندانه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری منطبق بر تعالیم و شیوه‌های قرآنی است.

به گزارش توانا، نخستین گردهمایی مدیران مدارس هوشمند سراسر کشور طی امروز و فردا در دانشگاه فنی دخترانه شریعتی تهران برگزار می‌شود که در جریان برگزاری آن، نقشه راه مدارس هوشمند کشور و چگونگی ارایه تعریفی جامع از هوشمند‌سازی مدارس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف غرفه دستاوردهای هوشمندسازی مدارس بازدید و با معلمان و دانش‌آموزان حاضر در این بخش گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فارس