اتصال تمام مدارس کشور به شبکه اینترانت ملی تا 3 سال آینده

وی با بیان اینکه برخی از مسایل مانند هوشمند سازی مدارس و توسعه ورزش دانش‌آموزی غریب مانده است، گفت: برنامه‌هایی مانند مشاوره و تأثیر‌گذاری آن بر دانش‌آموزان نیز به طور واقعی احساس نشده است؛ این در حالی است که وجود مشاور برای هدایت حتی 3 تا 5 درصد از دانش‌آموزان در طی یک‌ سال تأثیرات بسیار عمیقی در نظام آموزش و پرورش خواهد داشت.

هوشمندسازی مدارس نیازمند مدیریت هوشمندانه است

حاجی بابایی ادامه داد: هوشمند سازی مدرسه تنها نصب رایانه در آن نیست بلکه مدیریت هوشمندانه است همچنین مدرسه هوشمند، مدرسه‌ای است که اولیا در آن نقش کلیدی داشته و معلم نیز از ورود به مدرسه احساس نشاط و رضایت داشته باشد.
وی گفت: تجهیز مدارس به نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای آن است که زمینه خلاقیت دانش‌آموز و دسترسی بیشتر او به امکانات علمی فراهم شود اما باید توجه داشت که این کارها تمام ابعاد هوشمند سازی مدرسه نیست بلکه باید بتوان خلاقیت مدیر، معلم و دانش‌آموز را نیز افزایش داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم برقراری رابطه عاطفی در مدارس و با بیان اینکه مدیر مدرسه باید بر قلب‌ها حاکمیت داشته باشد، تصریح کرد: از معاون آموزش متوسطه و همکاران وی می‌خواهم تا تعریف جامعی از هوشمند‌سازی مدارس ارایه کنند به گونه‌ای که تمام مولفه‌ای این امر را در بر گیرد.

حاجی‌بابایی با تأکید بر لزوم تمرکز تمامی امکانات و برنامه‌ریزی‌ها برای برقراری روابط عاطفی و توأم با نشاط و شادابی در مدارس خاطرنشان کرد: فضای آموزش و پرورش باید به سمت قداست حرکت کند و از زخم زدن‌های اجتماعی و سیاسی به این مجموعه جلوگیری شود. 

آموزش و پرورش یک مجموعه مولد است نه مصرفی

وی در ادامه اظهار داشت: باید بنشینیم و به گونه‌ای در مورد آموزش و پرورش فکر کنیم که آن را به صورت مجموعه‌ای در شأن جمهوری اسلامی، حاکمیت دینی و ملت بزرگ ایران در آوریم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه مهمترین ملاک هوشمند‌سازی مدارس را مدیریت هوشمندانه و افزایش رضایت معلم دانست و خاطرنشان کرد: بدون مدیریت هوشمند، مدیر مدرسه به جای نقش هماهنگ‌کنندگی برنامه‌ها نقش مبصر بودن را برای دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

حاجی بابایی تأکید کرد: رشد و توسعه یافتگی جامعه یعنی اینکه آموزش و پرورش مولد باشد و همه افراد از پایین به بالا نسبت به آن نگاه کنند اما امروز شرایط به گونه‌ای است که افرادی صنایع خودروسازی و مواد غذایی را از فعالیت‌های مولد می‌دانند اما آموزش و پرورش را با وجود تولید انسان، یک مجموعه مصرفی تلقی می‌کنند.

وی افزود: در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در تصویب سیاست‌های کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش مقرر شده است که آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی دارای نقش مولد و حاکمیتی است یعنی تعلیم و تربیت از وظایف حاکمیت است. 

آموزش و پرورش از مسیر کارمندی و نگاه‌های خشک خارج شود

حاجی‌بابایی ادامه داد: امروز به این جمع‌بندی رسید‌ه‌ایم که تمرکز خود را بر روی 6 سال اول افراد متمرکز کنیم و اکثر فرمایشات امام (ره) نیز به این اشاره می‌کرد که کلید تمام سعادت‌ها و شقاوت‌ها در مدرسه و به دست معلم قرار دارد.

وی تأکید کرد: امیدوارم که آموزش و پرورش از مسیر کارمندی و نگاه‌های خشک به تعلیم و تربیت خارج شده و در مسیر ملاطفت و معنویت قرار گیرد به گونه‌ای که اثرات این نگاه به مردم برسد.

حاجی‌بابایی با اشاره به تشکیل 8 هزار مجتمع آموزشی روستایی گفت: با تشکیل این مجتمع‌ها، 8 هزار بسته آموزشی، 8 هزار بسته پرورشی و 8 هزار بسته آموزش مسایل خانوادگی برای آنها ارسال می‌شود و به سمتی حرکت خواهیم کرد که یک آموزش و پرورش پویا، قدرتمند و مردم‌پسند داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در راه توسعه آموزش و پرورش به اندازه یک سر سوزن نیز ناامید نیستیم و آنچه از شما همکاران می‌خواهیم تنها کمک کردن و اعمال مدیریت هوشمندانه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری منطبق بر تعالیم و شیوه‌های قرآنی است.

به گزارش توانا، نخستین گردهمایی مدیران مدارس هوشمند سراسر کشور طی امروز و فردا در دانشگاه فنی دخترانه شریعتی تهران برگزار می‌شود که در جریان برگزاری آن، نقشه راه مدارس هوشمند کشور و چگونگی ارایه تعریفی جامع از هوشمند‌سازی مدارس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف غرفه دستاوردهای هوشمندسازی مدارس بازدید و با معلمان و دانش‌آموزان حاضر در این بخش گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فارس

/ 1 نظر / 12 بازدید
mash87

سلا مازیار چطوری خوبی؟ خیلی وقته پیدام نیست خیلی وقته پیدات نیست چه خبر؟ امیدوارم خوب باشی با این خبرات! خدانگهدار تا کامنت بعدی...