شبکه های اجتماعی

ردیابی کالا            پادکست یاس سه رنگ             قبوض            نیازمندی ها

شبکه های اجتماعی ابزارهای اجتماعی ای هستند که به واسطه ی آن، افراد و گروه ها می توانند در کنار هم جمع شوند و زندگی مجازی جدیدی را شروع کنند، همانند پسربچه های ایرانی که در مغازه ی پلی استیشن قدیم (گیم نت جدید) جمع می شوند و ساعاتی از روز را در کنار یکدیگر در یک محیط گرم و صمیمی می گذرانند. دنیای مجازی در بعضی از شبکه های اجتماعی، بسیار بزرگ است و حتی تعداد افراد مقیم در آنجا از یک کشوری مانند کشور ما هم بیشتر است؛ افرادی که با فرهنگ ها و آداب و رسوم گوناگون در کنار یکدیگر زندگی می کنند.   

حال اگر می خواهید با شبکه های ارتباط جمعی بیشتر آشنایی پیدا کنید و مسائل مربوط به آن ها و نحوه ی عضو شدن در آن ها را یاد بگیرید، با ما همراه شوید.

بسیاری از شبکه های اجتماعی برای پیشرفت علمی ایجاد شده اند. وب سایت academia.edu شبکه ای اجتماعی برای محققین و جامعه ی دانشگاهی می باشد. برای فعالان اجتماعی و دوستداران محیط زیست care2 یک شبکه ی اجتماعی محبوب محسوب می شود. وب سایت های last.fm با 30 میلیون عضو و  MOGبا شرط عضویت برای افراد بالای 14 سال شبکه هایی اجتماعی برای طرفداران موسیقی جهان هستند. بازنت(buzznet) یکی دیگر از پایگاه های اجتماعی برای دوستداران موسیقی محسوب می شود. برای ساختن فتوبلاگ dailybooth پیشنهاد می شود و فلیکر و فلیکسر هم برای به اشتراک گذاشتن فیلم وعکس ساخته شده است. وب سایت myheritage نیز برای استحکام بنیان خانواده طراحی شده و یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی جهان به حساب می آید. از بابت تعداد زیاد ویدیوهایی که در این وب سایت ها کاربران به اشتراک می گذارند، می توان این وب سایت ها را به یک ویدیو کلوب بزرگ تشبیه کرد.    

شبکه های اجتماعی

اما فیس بوک بزرگ ترین شبکه ی اجتماعی جهان است. فیس بوک که به 70 زبان ارائه می شود بیش از 400 میلیون کاربر فعال دارد و میانگین تعداد دوستانی که هر کاربر به اکانت خود افزوده است 130 نفر می باشد. به طور میانگین، هر کاربر فیس بوک، به 60 صفحه یا گروه اینترنتی متصل می شود. به دلیل ارائه شدن به بیش از 70 زبان، فیس بوک 70 درصد از کاربران خود را در خارج از آمریکا ملاقات می کند. برروی پلاتفرم فیس بوک، بیش از 550 هزار نرم افزار نصب است.  

بزرگترین شبکه های اجتماعی جهان عبارتند از :

فیس بوک، همکلاسی ها، ویدیو کلوب و کتابخانه ی اینترنتی چینی ها موسوم به دوبان، اشتراک فیلم(فلیکسر)، اشتراک عکس(فلیکر)، فرندستر، هبو، لین کدین، زندگی من(mylife)، اورکات، سایت روسی وی کنتاکت، توییتر و نت لاگ.     

در مرتبه ی بعد وب سایت هایی همچون ببو( برای 13 سال به بالا)، کلوب(ایرانی)، hi5 ( برای 13 سال به بالا)، استامبل آپون، تگد و یلپ قرار دارند.

البته به فهرست فوق باید نام ما اس پس(myspace) را نیز افزود که یکی از قدیمی ترین شبکه های اجتماعی جهان است.

 

 

 

کلوب دات کام

 

مقوله ی امنیت و حریم شخصی در شبکه های اجتماعی

امنیت و حریم شخصی دو مقوله ی متفاوت هستند. گاهی اوقات ظاهراً امنیت برقرار است اما حریم شخصی افراد نقض می شود. در این شبکه ها هیچ ویروس، تروجان،... کاربر را تهدید نمی کند اما با این حال امنیت واقعی برقرار نیست چون حریم شخصی کاربران ممکن است نقض شود.

برای استفاده از ابزارهایی همچون شبکه های اجتماعی داشتن سواد رسانه ای یک ضرورت محسوب می شود. به واسطه ی برخوردار بودن از سطح سواد رسانه ای در حد مطلوب، افراد می توانند در شبکه های اجتماعی برای خود امنیت را به ارمغان بیاورند. تنها چنین افرادی هستند که می توانند مبلغانی برای فرهنگ بومی خود در سطح جهانی باشند.

فیس بوک

از فیس بوکچه استفاده هایی می شود؟ چرا این سایت اینقدر پر سر و صدا ست؟ چه فوایدی دارد؟ چه مشکلاتی به همراه دارد؟ چگونه می توان عضو فیس بوک شد؟ این ها سؤالاتی هستند که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

امکانات فیس بوک بسیار فراوان است. در فیس بوک می توانیم عکس های مختلف قرار بدهیم، دوستان و آشنایان خود را اضافه کنیم و برای آن ها پیام بدهیم. در فیس بوک می توانیم برای خودمان یک آواتار انتخاب کنیم که تصویر آن معرف شخصیت ماست. می توانیم دوستانی جدید با علایق مشترک بیابیم، می توانیم آلبوم عکس بسازیم ...

فیس ‌بوک در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به ابتکار مارک زاکربرگ، یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا به وجود آمد. وی که در حال حاضر فقط ۲۶ سال سن دارد به عنوان یکی از جوان ‌ترین میلیاردرهای دنیا شناخته می‌شود. مارک زاکربرگ، وب سایت فیس بوک را در اتاق خود، در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و دانشجویان هاروارد به عنوان یک وب سایت اجتماعی شروع به استفاده از آن کردند. اما وب سایت او خیلی سریع طرفدارن بسیاری در بیرون از دانشگاه پیدا کرد و به بزرگترین شبکه ی اجتماعی جهان مبدل شد.

فیس بوک از شبکه‌های اجتماعی مجازی است که به واسطه ی آن می‌شود با دوستانی که دارای حساب کاربری در این شبکه هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. شهرت این شبکه ی اجتماعی تا آن جاست که مرورگرهای زیادی، امکانات مخصوص برای فیس بوک در نظر گرفته اند و به اصطلاح برای فیس بوک سفارشی شده اند. حتی برای فیس بوک یک فیلم سینمایی به نام «شبکه ی اجتماعی» ساخته اند.

مطلب زیر که برگرفته از سایت پربار خانم آناهیتا دانشور است برای ما روشن می کند که چه چیزی از فیس بوک یک پدیده ی بی نظیر ساخته است.

کمی در مورد فیس‌بوک:
فیس ‌بوک یک پلتفرم است. فیس بوک زندگی است! از کارهای یک شبکه اجتماعی تا کار روی پروژه‌های اینترنتی و … در آن امکان‌پذیر است.
شما در فیس‌ بوک دارای یک صفحه ی شخصی هستید. می‌توانید گروه تاسیس کنید و یا در گروه‌های دیگر عضو شوید. می‌توانید برای خودتان آلبوم عکس بسازید آن هم بدون هیچ محدودیتی!
می‌توانید دوستان تان را انتخاب کنید و به لیست دوستان تان اضافه کنید.
می‌توانید برای یک هنرمند یا یک وب سایت و یا وبلاگ خودتان و شاید هم برای کالایی که تولید می‌کنید صفحه ی مجزا طراحی کنید تا دیگران و یا بهتر است بگوییم طرفداران (خریداران) هم در آن صفحات ثبت شوند و پیشنهاد و انتقاد و…
و بسیاری امور دیگر که کمابیش در سایت‌های دیگر هم دیده می‌شود.
خوب تا اینجا که چندان نوآوری در آن دیده نمی‌شود، پس چه چیزی فیس ‌بوک را انقلابی تا این حد ساخته است؟
آیا جمع‌آوری بسیاری امکانات در یک مکان؟
- خیر!

فیس‌ بوک یک پلتفرم است!

یعنی برنامه‌های کوچکی که توسط دیگران ساخته شده و شما می‌توانید آنها را روی صفحه ی خود نصب کنید و یا آنها را از صفحه ی خود پاک و یا مدیریت کنید. (فعلا استفاده کنید تا بعدها خودتان هم بسازید.)

این یعنی چه؟ یعنی ارتباطی بین فیس‌بوک شما و هرآنچه شما نیاز دارید. برای مثال اپلیکیشنی برای نمایش مطالب وبلاگ شما در صفحه‌ تان و یا نمایش هرآنچه به نظرتان می‌آید. اپلیکیشنی برای لیست کردن آخرین موزیک‌ هایی که گوش داده‌اید و یا در حال گوش دادن هستید. اپلیکیشن‌های بازی، آرایش، ارتباط با هاست شما برای نمایش فایل‌های مورد نظر و یا چه بهتر که از طریق فیس‌ بوک فایل‌ها را آپلود کنید.
و از تاثیرگذارترین اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های کمک‌های مردمی به منظورهای بشردوستانه است.
خلاصه اینکه شما می ‌توانید از فیس بوک مانند کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید. برنامه‌هایی روی آن نصب کنید و یا آنها را از روی سیستم خودتان پاک کنید. عکس‌ها را ویرایش کنید، موزیک گوش دهید و ویدئو ببینید؛ فایل ارسال کنید؛ بازی کنید؛ کمک کنید؛ در گروه‌ها عضو شوید؛ از اشتراکات دیگران استفاده کنید؛ دوست جدید پیدا کنید؛ از گروه‌های بشردوستانه حمایت کنید؛ حمایت مالی از گروهی انجام دهید؛ فال بگیرید؛ قرآن بخوانید؛ برنامه اذان درست کنید؛ ایده‌هایتان را روی اینترنت بیاورید …

البته انتقادی که نسبت به فیس بوک وارد است، این است که این شبکه ی مجازی حریم های خصوصی که باید محترم شمرده شود را در برخی موارد زیر پا می گذارد. بنابراین شما باید تنظیمات مربوط به حریم خصوصی را در اولین فرصت تنظیم کنید.

مضرات شبکه های اجتماعی من جمله فیس بوک: احتمال به کارگیری کلام بی ادبانه از جانب بعضی افراد، تصاویر مستهجن، سن حقیقی افراد را نمی توان با اطمینان باور کرد، ...

در مقابل خطراتی که از جانب این وب سایت ها شما را مورد تهدید قرار می دهد، شما نیز باید در دادن اطلاعات شخصی چه در موقع ثبت نام و چه در موقع کار با وب سایت محتاط باشید.

نشانی منزل و شماره تماس تان را ندهید. هرگز از وب کم استفاده نکنید.

وب سایت فیس بوک را در ایران چندین مرتبه بسته کرده اند و در حال حاضر نیز در حالت بسته می باشد. برای باز کردن این تارنمای ارتباط جمعی روش های مختلفی وجود دارد. بعضی از کاربران برای آوردن وب سایت هایی که بسته کرده اند از بسته شکن استفاده می کنند. بسیاری از نرم افزارها و وبسایت های بسته شکن، رایانه ی شما را به انواع ویروس، تروجان، کرم و ... آلوده می کنند. متأسفانه بسیاری از افراد از این ابزارها استفاده می کنند و بدون اینکه خود آگاه باشند، رایانه شان آلوده می شود.  

اگر بتوانید از نرم افزارها و وب سایت های پرعکسی استفاده کنید، بهتر است. اما روش مناسب تر استفاده از افزونه هایی است که برای مرورگرهایی مانند موزیلا فایرفاکس برای آوردن فیس بوک ساخته شده اند.   

نحوه عضویت در فیس بوک

1- برای عضویت در فیس بوک نیاز به یک ایمیل(ایمیل یاهو، جی میل،...) دارید. در صورتی که هنوز آدرس ایمیل ندارید یک ایمیل برای خود بسازید.

2- در نوار آدرس مرورگر خود، نشانی وب سایت فیس بوک را بنویسید. دکمه ی اینتر را بزنید.

3- وقتی صفحه ی فیس بوک باز شد، به قسمت عضویت بروید و فرم مربوط به آن را پر کنید. برای خود یک نام کاربری و رمز عبور دلخواه انتخاب کنید. پس از پر کردن فرم دکمه ی اینتر را بزنید.

4- در قسمتی از صفحه، یک سری علایم وحروف داخل یک کادر نشان داده شده است که شما باید عیناً آن را در قسمتی که برای تایپ کردن مشخص شده، تایپ کنید.

5- در صورتی که موفق شوید وارد صفحه ی بعدی شوید در آنجا یک سری اطلاعات را باید داخل یک فرم پر کنید. ایمیل شما نیز یکی از این اطلاعات درخواستی می باشد.

6- در صورت تأئید فرم پر شده، یک لینک فعال سازی به ایمیل شما صادر می شود. بنابراین شما باید به حساب ایمیل خود سر بزنید و در صندوق نامه های دریافتی به دنبال نامه ی فعال سازی بگردید. پس از اینکه نامه ی مذبور را یافتید آن را باز کرده و روی لینک فعال سازی کلیک کنید. به این ترتیب عضو فیس بوک خواهید شد.

7- پس از عضو شدن، به صفحه ی اول وب سایت فیس بوک بروید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، می توانید لاگین شوید.   

قابل توجه کاربران فیس بوک

وب سایت خبری فناوری اطلاعات (ایتنا) ایران برای آشنایی بیشتر علاقه مندان یک سری مطالب کاملاً حرفه ای برای کار کردن با فیس بوک منتشر کرده است! در اینجا به نقل از این وب سایت روش‌هایی را معرفی کنیم که میزان معروفیت شما در فیس بوک را بسیار بالا می‌برد:
1- وضعیت خود را همیشه به روز نگه دارید.
در بالای صفحه ی
Profile شما جعبه متنی وجود دارد که از شما می پرسد "?What’s on your mind" یعنی "در ذهن شما چه می گذرد؟" شما می ‌توانید با نوشتن جملاتی زیبا و پر معنا افکار خود را با همگان به اشتراک بگذارید.
2- از لیست‌ها استفاده کنید.
لیست فیس بوک یا "
FacebookList" ابزاری است که می‌تواند محتوای پروفایل و اعضای دوستان شما را دسته بندی کند. این کار ممکن است کمی زمانبر باشد اما در عوض، بعد از ساختن لیست ها در وقت شما بسیار صرفه جویی خواهد شد.
3- از تصاویر و ویدئوها استفاده کنید.
اضافه کردن تصاویر و ویدئوهای جالب و ساختن آلبوم‌های گوناگون از خودتان و موضوعات دیگر، می‌تواند افراد زیادی را به سمت شما بکشاند.
4- از ابزارهای فیس بوک استفاده کنید.
فیس بوک، هزاران ابزار گوناگون در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود، از این ابزارها استفاده کنید.
5- دیوارنوشته ی خود را سر و سامان دهید.
دیوار نوشته ی فیس بوک یا
Facebook Wall، به کاربران امکان می‌دهد وضعیت به روز شده ی دوستان و یا علاقه‌ مندی ‌های شما در صفحه ی شخصی شما را ببینند. یعنی می‌توانید از منابع دیگر برای ساختن محتوا برای صفحه ی خود استفاده کنید.

سی نا. نت برای کاربرانی که قصد دارند بدون اینترنت یک نسخه از محتوای فیس بوک خود را داشته باشند، روش جالبی را پیشنهاد کرده است که در ادامه به شرح آن می پردازیم. برای اینکه بتوانید بدون اتصال به اینترنت به آرشیوی از فیس بوک خود دست پیدا کنید، فیس بوک امکان فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد! در حقیقت فیس بوک ابزاری دارد که به شما اجازه ی تهیه ی یک نسخه ی پشتیبان را می دهد.

با این ابزار می توانید اطلاعات شخصی خود، شامل عکس ها، ویدیوها، یادداشت های حاشیه (Wall Posts)، پیام های شخصی، لیست دوستان و هر آنچه که به اشتراک گذاشته اید دریافت و ذخیره کنید. این اطلاعات درون یک فایل زیپ جای میگیرند و به نحوی تدوین می شوند که به راحتی بتوانید آن ها را مرور کنید.

برای دانلود نسخه ی پشتیبان که فیس بوک در اختیارتان قرار می دهد، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

1- از منوی Account وارد Account Settings شوید.

2- در قسمت Settings گزینه ی Download Your Information را پیدا کنید.

3- در مقابل این گزینه، learn more را علامت بزنید و در صفحه ای که باز می شود، Download را انتخاب کنید.

/ 0 نظر / 8 بازدید